در نشست تخصصی شورای معاونین اداره کل آموزش‌وپرورش تاکید شد: چاپ
بررسی کمبود نیروی آموزش‌وپرورش و تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس و پیش‌دبستانی/آموزش‌وپرورش گیلان ناکارآمد است
22 مرداد 97 - 11:44

گیلان آنلاین: بررسی کمبود نیروی آموزش‌وپرورش و تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس و پیش‌دبستانی و تأکید بر آموزش‌های عملی به دانش آموزان در مدارس ازجمله محور گفت‌وگوهای نشست مشترک مجمع نمایندگان گیلان با مسئولان آموزش‌وپرورش بود.

 

 

 

گیلان آنلاین: رئیس مجمع نمایندگان گیلان عصر دیروز در نشست تخصصی شورای معاونین اداره کل آموزش‌وپرورش استان، روسای مراکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و سازمان نوسازی و تجهیزات مدارس وزارت آموزش‌وپرورش با تأکید بر حمایت از آموزش‌وپرورش اظهار کرد: تغییر چندین بار نظام آموزشی در مقاطع تحصیلی که باعجله صورت گرفت هزینه‌های چند صدمیلیونی به کشور وارد کرد که نباید تکرار شود.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به افزایش یک سال تحصیلی در مراکز فنی و حرفه و کار و دانش افزود: آموزش‌وپرورش تجهیزات متناسب با افزایش ساعت درسی ندارد لذا لاجرم باید به سمت دروس تئوری پیش برود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون حق‌التدریس، پیش‌دبستانی‌ها و خرید خدمتی‌ها خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش متعهد شد که هرچقدر نیاز است از نیروی انسانی استفاده شود اما گیلان در این زمینه بااینکه مشکل بیشتر استان‌ها بالای ۹۰ درصد حل شد، عقب ماند.

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس توجه به تربیت و پرورش را از خواسته‌های مردم و نمایندگان آن‌ها برشمرد و افزود: بااینکه اصلی‌ترین رسالت آموزش‌وپرورش توجه به تربیت دانش آموزان است اما آموزش‌وپرورش باید در زمینه جبران کمبود نیروی انسانی ازجمله در گیلان گام اساسی بردارد.

جبار کوچکی نژاد با تأکید بر اینکه مربیان حق‌التدریس و مربیان پیش‌دبستانی تجارب خوبی را در زمینه تدریس کسب کرده‌اند خاطرنشان کرد: سال‌ها آموزش‌وپرورش زمینه تدریس را برای این مربیان فراهم کرده و نباید این سرمایه‌ها به‌راحتی نادیده گرفته شوند.

*آموزش‌وپرورش نباید از رسالت آموزش و تربیت دور شود

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه آموزش‌وپرورش نباید از رسالت آموزش و تربیت دور شود اظهار کرد: آموزش‌وپرورش به موضوعات متعددی توجه می‌کند اما باید حواسش باشد در تدوین نظام آموزشی رسالت خود را مورد هدف قرار دهد.

منوچهر جمالی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش افزود: باید نیروهای حق‌التدریس و پیش‌دبستانی برای حضور در کلاس‌های سال تحصیلی جدید تعیین تکلیف شوند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با تأکید بر اجرای عدالت آموزشی در مناطق محروم گفت: شنیده‌شده که برخی از واحد‌های آموزشی در مناطق صعب‌العبور و کوهستانی در معرض تعطیلی قرارگرفته‌اند که لازم است در شرایط کنونی این تصمیم منتفی شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با متصور شدن آینده‌ای روشن برای تربیت نسل آینده با تلاش‌های مسئولان گفت: توجه به تربیت و آموزش ازجمله مناطق کم برخوردار باید از سوی مدیران موردتوجه قرار بگیرد و این نیرو توان در مدیران آموزش‌وپرورش امر عادی و دستیابی به آن ممکن است.

 

*کمبود بیش از 50 نیروی انسانی معلم در تالش

نماینده مردم تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تأکید بر لزوم مشاهده عملی از پروژه‌های عمرانی آموزش‌وپرورش اظهار کرد: گزارش‌ها همیشه از سوی مدیران ارائه می‌شود اما باید عملاً مدیران در محل پروژه‌ها برای ارزیابی پیشرفت پروژه حضور پیدا کنند.

محمود شکری با بیان اینکه در شهرستان تالش بالای ۵۰ نیروی انسانی معلم کمبود داریم افزود: متأسفانه امروزه از مدیران و معاونان آموزش در مدارس برای ارائه دروس استفاده می‌شود که این تصمیم درستی نیست.

وی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش رکن است و آینده توسعه کشور به دست دانش آموزان است گفت: تاکنون من مصوبه‌ای ندیده‌ام که مدیر و یا معاون در کلاس برای تدریس حاضر شود و این برایم جای سؤال دارد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه در تالش افزایش ورود دانش آموزان پایه دوازدهم را داریم خاطرنشان کرد: آموزش پرورش با کمبود نیروی انسانی مواجه است و این تغییر نظام آموزشی با این کمبود نیرو جمع‌پذیر نیست.

*تأکید بر تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس و پیش‌دبستانی

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه علیرغم کمبود منابع مالی در چهار ماه اخیر وضعیت مالی خوبی برخوردار بودیم اظهار کرد: ۲۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های عمرانی طی چهارماهه اخیر پرداخت‌شده که در نوع خود بی‌نظیر است.

مهرداد بائوج لاهوتی با اشاره به کاهش فروش نفت افزود: احتمال کاهش بیشتر فروش نفت وجود دارد که با در نظر گرفتن شرایط فعلی باید حواس همه دستگاه‌ها جمع باشد و بتوانند سهم بیشتری را دریافت کنند.

وی با اشاره به حمایت مجمع نمایندگان گیلان از آموزش‌وپرورش گفت: نمایندگان گیلان در مجلس از سه هزار میلیارد دلار ذخیره ارزی سهم قابل‌توجهی را به آموزش‌وپرورش تخصیص داده‌اند که باید نسبت به آن‌ها بیشتر توجه شود.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس بر لزوم تعیین تکلیف نیروهای حق‌التدریس و پیش‌دبستانی تأکید کرد و افزود: برخی از حق‌التدریس‌ها جذب‌شده‌اند که لازم است دستور جذب آن‌ها صادر شود تا حجم بالای نارضایتی در قشر معلم کاهش پیدا کند.

*آموزش‌وپرورش گیلان ناکارآمد است

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه آموزش‌وپرورش گیلان ناکارآمد است اظهار کرد: آموزش پرورش فعلی گیلان همچون بیک لوکوموتیو فرسوده است که تنها سیاسی عمل است.

اسدالله عباسی با بیان اینکه تنها در عملکرد مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان رضایتمندی وجود دارد افزود: گیلان با تمام استان‌ها متفاوت و عمر ساختمان‌های آموزشی نسبت به سایر استان‌ها بسیار کم است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی بر لزوم افزایش و توسعه مراکز تفریحی و رفاهی آموزش‌وپرورش گیلان تأکید کرد و گفت: مراکز رفاهی و تفریحی آموزش‌وپرورش گیلان در شأن معلمان نیست و ضرورت دارد افزایش پیدا کند.

 

* واحدهای آموزشی حذف‌شده به مراکز تفریحی‌ورزشی تبدیل شود

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به فرسوده بودن برخی از ادارات آموزش‌وپرورش ازجمله لاهیجان اظهار کرد: نیاز است حمایت‌ها از ادارات آموزش‌وپرورش در جهت احداث و توسعه ساختمان بیشتر شود.

ذبیح‌الله نیکفر با اشاره به مخالفت مردم نسبت به تبدیل واحدهای آموزشی حذف‌شده به کمپ ترک اعتیاد افزود: با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که بین آموزش‌وپرورش ورزش و جوانان است لازم است این واحدها به مراکز تفریحی‌ورزشی تبدیل شود.

وی همچنین از مسئولان وزارتخانه خواست تا نسبت به توسعه و تجهیز مراکز فنی و حرفه‌ای شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

* کمبود نیروی انسانی مشکل غالب آموزش‌وپرورش است

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان نیز در این نشست، گردهمایی مجمع نمایندگان با مدیران آموزش‌وپرورش را مثمر ثمر خواند و اظهار کرد: امیدواریم با عنایت مجمع نمایندگان و معاونین وزیر کمبودهای استان رفع و گام‌های بلندی در جهت موانع برداشته شود.

نادر جهان‌آرای غالب مشکلات ادارات آموزش‌وپرورش را کمبود نیروی انسانی در حوزه‌های مختلف برشمرد و افزود: با توجه به اینکه پایه دوازدهم در مقاطع آموزشی گنجانده می‌شود کمبود نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید بیشتر احساس می‌شود.

وی با بیان اینکه درگذشته هنرجویان هنرستان درگذشته دو سال اما در نظام آموزشی جدید سه سال تحصیلی در هنرستان و کار و دانش حضور دارند. گفت: با توجه به افزایش ساعات کلاس و تعداد دانش آموزان نیازمند تجهیزات و نیروی انسانی بیشتری هستیم.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان با اشاره به اینکه مربیان پیش‌دبستانی هنوز جذب نشده‌اند خاطرنشان کرد: ۲۶ هزار نفر کمبود نیروی مربی پیش‌دبستانی در کل کشور داریم که حدود دو هزار نفر مربی پیش‌دبستانی در گیلان به انضمام مربیان حق‌التدریس احساس می‌شود.

جهان‌آرای با اشاره به پروژه‌های احداث مدرسه و اماکن آموزشی در گیلان تصریح کرد: از عمر چند پروژه عمرانی و آموزشی در گیلان چندین سال می‌گذرد که لازم تدابیری برای این پروژه‌های نیمه‌کاره اندیشیده شود.

وی با اشاره به فقدان اماکن تفریحی‌ورزشی برای مجموعه آموزش‌وپرورش گفت: گیلان باسابقه فرهنگی و آموزشی که از دیرباز شهره عام و خاص بوده و پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی دارد از داشتن مراکز تفریحی و رفاهی ازجمله استخر شنا محروم است که توجه معاونین وزیر آموزش‌وپرورش و مجمع نمایندگان را می‌طلبند.

 

 

 

 

منبع: فارس

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
تلگرام