حجت الاسلام والمسلمین دکتر اخوی گیلانی: چاپ
افراط و تفریط به طور کلی در دین اسلام مردود است/ عزاداری سالار شهیدان یکی از علل پایداری مکتب تشیع
22 شهریور 97 - 00:00

گیلان آنلاین: میانه روی و دوری از افراط و تفریط در عزاداری اصول ثابت همه علمای اسلام است وسینه زنی یکی از روشهای عزاداری می‌باشد که در کنار سایر روشها برای حفظ ارزشهای دینی بسیار خوب و مناسب است

 

 

گیلان آنلاین: حجت الاسلام والمسلمین دکتر اصغر اخوی در گفتگو با گیلان آنلاین در خصوص فلسفه سوگواری در ایام محرم اظهار داشت: آغاز ماه محرم که ابتدای سال قمری به شمار می آید یادآور خاطرات پیروان اهل بیت علیهم السلام در باره ظلم ها و ستم هایی است که درسال 61 قمری بر بهترین خاندان پیامبر ص وارد شده است و آن شهادت سبط نبی اکرم حضرت امام حسین ع می باشد که با شرایط خاص و استثنایی و کاملا مظلومانه به شهادت رسیده اند، به گونه ای که ائمه بعد از آن مرتب آن مظلومیت را یادآور می شدند و ذکر مصیبت داشته اند، در روایتی امام رضا علیه السّلام می فرماید : کانَ أبی إذا دَخَلَ شَهرُ المُحَرَّمِ لایُرى ضاحِکا . . . فَإذا کانَ یَومُ العاشِرِ کانَ ذلِکَ الیَومُ یَومَ مُصیبَتِهِ و حُزنِهِ و بُکائِهِ ؛ چون ماه محرّم مى رسید ، کسى پدرم را خندان نمى دید . . . چون روز دهم فرا مى رسید آن روز ، روز سوگوارى و اندوه و گریه او بود. 

رییس مرکز مشاوره جامعه الزهرا در خصوص روش علما و بزرگان شیعه در طول تاریخ در مواجه با محرم بیان کرد: بعد ازعصر ائمه ع شیعیان علیرغم مشکلات و محدودیت هایی که برایشان وجود داشت تلاش کردند تا این خاطرات و مظلومیت ها به نسل های بعدی منتقل شود و آنها بتوانند از این حادثه غم انگیز درس عبرت بگیرند و پیرو واقعی آنها باشند و با ظالمان روزگار بجنگند و مبارزه نمایند. عزاداری برای معصومین خصوصاً عزاداری سالار شهیدان و اصحاب آن حضرت از دیدگاه شرع مقدس اسلام و پیامبر اکرم و تمام ائمه و علمای اسلام و مراجع تقلید که به نیابت از امام معصوم، امور شرع به دست آنها سپرده شده و مردم به وسیله ی آنها هدایت می‌گردند، امری بسیار موجه و قابل قبول، و دارای پاداش اخروی و برکات مادی و معنوی است، خصوصاً عزاداری سالار شهیدان یکی از علل بقای دین اسلام و پایداری مکتب تشیع می‌باشد.

این پژوهشگر گیلانی افزود: علمای اسلام بر اساس سنت حسنة دیرین علمای سلف که برگرفته از سیرة معصومان است در روزهای شهادت معصومان خصوصاً در دهه‌های محرم و صفر اقدام به برگزاری مراسم عزاداری می‌نمایند و در این عزاداری‌ها سخنرانان به ذکر فضائل و مناقب و مصیبت اهل بیت ـ علیهم السلام ـ می پردازند.

وی ادامه داد: در این مراسم ها علاوه بر سخنرانی مداحانی نیز دعوت می‌شوند که به برگزاری مراسم سینه زنی و نوحه خوانی اقدام می‌نمایند که نمونه آن را در سیمای جمهوری اسلامی که در حضور رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله) برگزار می‌شود مشاهده نموده‌ایم که بسیار محترمانه و با احترام و قابل استفاده است، هم منبری و واعظ دعوت می‌کنند و هم نوحه خوان و مداح که از هر جهت کامل است و بزرگان نیز در آن حضور دارند، سنت تمام علمای اسلام و مراجع تقلید بزرگوار شیعه فعلی و گذشته به همین روال برگزار شده و می‌شود.

این پژوهشگر گیلانی اظهار داشت: میانه روی و دوری از افراط و تفریط در عزاداری اصول ثابت همه علمای اسلام است وسینه زنی یکی از روشهای عزاداری می‌باشد که در کنار سایر روشها برای حفظ ارزشهای دینی بسیار خوب و مناسب است و در تمام عرفها و جوامع رواج داشته و دارد و اختصاص به عزاداری معصومان ندارد، بلکه در میان هر قومی و در فقدان بزرگان احتمال دارد که مردم با سینه زنی به عزاداری بپردازند. اما در عزاداری معصومان خصوصاً امام حسین ـ علیه السلام ـ بسیار برجسته و رایج می‌باشد که در میان شیعه رونق وسیعی دارد و در تمام کشورهای اسلامی و غیر اسلامی که شیعیان حضور دارند در ماه محرم در عزاداری امام حسین ـ علیه السلام ـ به سینه زنی و زنجیر زنی می‌پردازند، بنابراین سینه زنی یکی از روشهای رایج عزاداری عرفی می‌باشد و در کنار آن مداحی نیز انجام می‌گیرد که در صورت سالم بودن از افراط و تفریط کاملاً مقبول است، مداحان و شعرای اهل بیت در طول تاریخ به خاطر مرثیه خوانی و مداحی اهل بیت مورد تشویق قرار گرفته‌اند.

مدرس حوزه علمیه قم بیان کرد: در سیرة امامان معصوم برگزاری مراسم روضه خوانی همراه با تبلیغ احکام اسلام و امر به معروف و نهی از منکر و تبیین سیره اهل بیت یکی از بهترین نوع عزاداریها می‌باشد که با آرامش و متانت و وقار برگزار می‌شود و احتمال دارد که در هنگام برگزاری این مجلس سینه زنی هم وجود داشته باشد که مورد توجه فقهای عظام می‌باشد، چنان که احتمال دارد که مراجع تقلید نیز در این مراسم شرکت کنند و به سرور شهیدان اظهار عشق نمایند، برای نمونه در بین علمای شیعه و بزرگان معروف است که در شهر سامرا جناب آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه دسته سینه زنی تشکیل می‌داد و خودش نوحه می‌گفت و طلبه‌ها و مؤمنین سینه می‌زدند  و این عمل آن بزرگوار به خاطر فقدان دستجات عزاداری در این شهر بوده است، چون اکثر ساکنین این شهر اهل سنت بوده‌اند، لذا شیخ مرحوم برای تجلیل از مقام سرور شهیدان خودش به این سنت حسنه اقدام می‌نمود و شخصا دسته و هیئت سینه زنی تشکیل می‌داد و در زمانهای بعدی و در حال حاضر شاهد حضور علما و بزرگان و مراجع در مراسم سینه زنی و دسته‌های عزاداری هستیم که جامة سیاه پوشیده و در این عزاداریها شرکت می‌نمایند.

وی با اشاره به شرکت بزرگان دینی در دسته های سینه زنی اظهار داشت: مراجع بزرگواری چون آیت الله بروجردی، امام خمینی، آیت الله اراکی و آیت الله گلپایگانی و آیت الله مرعشی نجفی، در دسته‌های سینه زنی شرکت می‌نمودند. آیت الله بروجردی بر پیشانی خود گل می‌مالید و سینه می‌زد و شیخ عبدالکریم از فیضیه دسته عزاداری حرکت می‌داد، اما باید توجه داشته باشیم که افراط و تفریط به طور کلی در دین اسلام مردود است، چنان که امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ فرموده است: «جاهل را نمی‌بینی مگر در دو حال یا افراط یا تفریط».

حجت الاسلام دکتر اخوی گیلانی در درباره اعمال ماه محرم الحرام بیان کرد: پیش از اسلام، عرب جنگ در این ماه را حرام می‌دانست و ترک مخاصمه می‌کرد؛ لذا از آن زمان این ماه بدین اسم نامگذاری شد و روز اول محرم را اول سال قمری قرار دادند، در توضیح این که چرا ماه‌های دیگر که جنگ در آنها حرام است، محرم نامیده نمی‌شود می‌توان گفت چون ترک جنگ از این ماه شروع می‌شد به آن محرم گفتند. این ماه در مکتب تشیع یادآور نهضت حضرت سیدالشهدا و حماسه‌ جاودان کربلاست.

اخوی ادامه داد: این ماه یادآور دلاورمردی‌های یاران با وفای اباعبدالله الحسین(علیه السلام)، فداکاری‌های زینب کبری(سلام الله علیها)، حضرت سجاد(علیه السلام)، و همه‌ اسرای کاروان امام حسین(علیه السلام)، است، این ماه، یادآور خطبه‌ها و شعارهای آگاهی‌بخش سالار شهیدان، نطق آتشین حضرت زینب(سلام الله علیها) و خطابه‌ ی غرّای زین العابدین(علیه السلام) است، این ماه، یادآور استقامت حبیب بن مظاهر و شهادت عون و جعفر است، آری این ماه، ماه پیروزی حق بر باطل است.

وی گفت: محرم از منظر ائمه(علیهم السلام) شیعیان از امام رضا(علیه السلام)، چنین نقل شده است: «وقتی محرم فرا می‌رسید، پدرم خندان دیده نمی‌شد، حزن و اندوه تا پایان دهه‌ اول بر او غالب بود و روز عاشورا، روز حزن و مصیبت و گریه ایشان بود.»

وی ادامه داد: همچنین حضرت امام رضا (علیه السلام) درباره‌ عاشورا می‌فرماید: «کسی که عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریه‌اش باشد، خداوند قیامت را روز شادمانی و سرور او قرار خواهد داد.»

رییس مرکز مشاوره جامعه الزهرا در باره نقش محرم در تربیت نسل جوان اظهار داشت: برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) از جنبه روحی، روانی و اجتماعی تأثیر مثبتی بر افراد به ویژه جوانان دارد، حضور جوانان در مساجد و هیأت‌های مذهبی همچون ایام محرم باعث می‌شود تا از پدیده‌های ناهنجار اجتماعی که مغایر با اصول اسلامی و اخلاقی است، دوری کنند. وی ادامه داد: این نوع رفتار از اعتقادات دینی، مذهبی و سرشت درونی افراد ناشی می‌شود و در این ایام تقویت می‌شود و می‌بینیم که در ایام محرم، جرم و ناهنجاری‌ها کاهش می‌یابد و همچنین همه سعی می‌کنند تا گفتار و رفتارشان را یکی کرده و در برگزاری این مراسم با هم همکاری کنند، حتی افرادی که اعتقادات مذهبی ضعیفی دارند به شکلی ارادت خود را به سالار شهیدان نشان می‌دهند.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
تلگرام