اجرای برنامه های نظام آموزشی در خطر بی ثباتی وبلوکه شدن قرار دارد
20 خرداد 98 - 00:00

وزیر اسبق آموزش و پرورش معتقد است که هر چند در سند تحول بنیادین اهداف نظام آموزشی ترسیم شده اما بی ثباتی مدیریتی در پیشبرد امور خلل ایجاد می کند.

«سید کاظم اکرمی» روز دوشنبه در گفت و گو با  خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: یکی از مشکلات کلی کشور بی ثباتی در مدیریت است که در سال های اخیر مضاعف شده به ویژه در وزارت آموزش و پرورش این مسئله بیشتر مشهود است به گونه ای که از آغاز دولت یازدهم تاکنون سه وزیر کنار رفته و اکنون «سید جواد حسینی» به عنوان چهارمین فرد در جایگاه سرپرستی این وزارتخانه قرار گرفته است.

وی که از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۶۷ وزیر آموزش و پرورش بوده است، ادامه داد: از آنجا که سبک و سلیقه افراد در برنامه ریزی ها اثرگذار است و موجب تغییراتی در برنامه ها و اهداف می شود این موضوع سرگشتگی بدنه نظام آموزشی را به همراه دارد.

وی یادآورشد: آموزش و پرورش سند تحول بنیادینی دارد که در آن اهداف و روش کار برای سال ها مشخص شده است و اگر سرپرست فعلی بر همان اساس عمل کند امید می رود که تغییرات زیادی حاصل نشود به ویژه اینکه سرپرست فعلی سابقه مدیر کلی آموزش و پرورش و معاونت استانداری خراسان رضوی را در کارنامه دارد.

پنجمین وزیر آموزش و پرورش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: به نظر می رسد سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش فردی با سابقه و تجربه است که کمک می کند کارهای آموزش و پرورش به خوبی پیش رود.

به گفته اکرمی مشکل آموزش و پرورش صرفا مربوط به درون وزارتخانه نیست و بخش زیادی از مسائل را باید بیرون از مدرسه و کلاس درس جستجو کرد، به گونه ای که اکنون بی رغبتی و علاقه نداشتن دانش آموزان به درس و تحصیل به یکی از دغدغه های معلمان تبدیل شده است.

وی اظهار داشت: معلمان عنوان می کنند که تمایل دانش آموزان به تحصیل بسیار کمرنگ شده و آنها حتی خواندن دروسی همچون ریاضی و فیزیک و گرفتن مدرک دیپلم و رفتن به دانشگاه را کاری عبث و بیهوده می دانند، اینها همان مشکلاتی است که مدیران ارشد جامعه باید برای آن چاره ای بیاندیشند و زمینه اشتغال بیشتر افراد را ایجاد کنند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش اضافه کرد: سخنرانی و توصیه خوب است اما با این ابزار مشکلات حل نمی شود باید زمینه اشتغال ایجاد کرد، کارخانه ها را به کار انداخت و اکنون که سرمایه خارجی در کشور بسیار محدود است، از ظرفیت و سرمایه داخلی برای رونق اشتغال بهره گرفت زیرا این ذهنیت در جامعه وجود دارد که پول و سرمایه افراد توسط عده ای به یغما برده می شود و هیچ کس هم پاسخگو نیست و این مسئله باعث شده چرخه تولید آهسته حرکت کند.

اکرمی عنوان کرد: مسئولان باید عملا وارد کار شوند زیرا امید با توصیه و حرف ایجاد نمی شود بلکه باید با عمل همراه باشد، وقتی جوان ببیند پس از پایان تحصیلات، شغلی هر چند با درآمد اندک دارد به آینده امیدوار خواهد شد و تلاش بیشتری می کند اما اکنون شرایط به گونه ای شده که هر کس از تمکن مالی و توان فکری برخوردار است به دنبال راهی برای رفتن از کشور است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: رفت و آمد و سیاست ها و اشخاص مختلف به نظام آموزشی ضربه می زند من اطلاع دارم برخی افرادی که در استان ها به عنوان مدیر کل منصوب شده اند در صورتی که تاکنون سابقه مدیریتی نداشته اند و حتی معاون اداره کل آموزش و پرورش استان هم نبوده اند این افراد از آنجا که توان، دانش و تجربه لازم را ندارند، جلوی پیشرفت در امر تعلیم و تربیت را می گیرند.

اکرمی با بیان اینکه حتی برخی استان ها تغییر و تحولات با فشار نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام می شود و نمایندگان صاحب اختیار استان ها هستند، ابراز امیدواری کرد روزی شورای نگهبان به این نتیجه برسد که نمایندگان حق دخالت در عزل و نصب مدیران کل آموزش و پرورش را نداشته باشند و وزرا را به دلیل بی توجهی به خواسته های آنها تهدید به استیضاح نکنند.

«سیدجواد حسینی» که پیشتر مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی بود و معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی و قائم مقام استانداری خراسان رضوی را نیز در کارنامه خود دارد، ۱۹ خردادماه با حکم رئیس جمهوری به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب شد.

پیش از این «سید محمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش بود.



نویسنده: تحریریه
به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
تلگرام